BISMILLAH.
Berikut adalah beberapa jawapan bagi
persoalan-persoalan yang ditanyakan oleh saudari-saudari dari kuliah perubatan yang
berkaitan hukum-hakam kontemporari dalam permasalahan puasa. Jawapan ini diadaptasi dari sebuah artikel
yang diambil dari sebuah klinik swasta di Malaysia. Baco elok-elok :
Perkara-perkara
yang berkaitan dengan rawatan perubatan yang TIDAK MEMBATALKAN puasa :
1.) Menggunakan ubat
titisan mata , titis telinga dan cucian telinga
( dengan syarat : tidak sampai batas gegendang telinga )
2.) Penggunaan pil
tablet nitroglycerin ( GTN ) atau sebarang ubat yang sejenis dengannya yang
diambil dengan cara meletakkan di bawah lidah tanpa ditelan bagi merawat
kesakitan dada ( angina pectoris ) bagi pesakit jantung.
3.) Melakukan proses
penampalan gigi , cabutan, pembersihan atau memberus gigi dengan syarat pesakit
tidak menelan sebarang bahan-bahan semasa prosedur rawatan tersebut.
4.) Semua bentuk
suntikan sama ada melalui lapisan kulit, otot sendi atau sendi darah.
5.) Pendermaan atau
pemindahan darah
6.) Penggunaan ubatan untuk sapuan , balutan dan plaster
pada permukaan kulit.
7.) Pengambilan
sampel darah untuk ujian makmal
8.) Memasukkan tiub
kecil ( catheter ) melalui salur darah untuk tujuan pemeriksaan seperti
prosedur angiogram untuk pemeriksaan jantung.
9.) Pemeriksaan
laparoscop , iaitu pemeriksaan dalaman dengan menggunakan alat yang dimasukkan
melalui dinding abdomen untuk pemeriksaan bahagian dalaman pesakit.
10.)
Berkumur-kumur termasuk kumur-kumur secara gargle (
sehingga hampir ke tekak ) , dan ubat teraputik semburan ke mulut yang tidak
melibatkan proses menelan.
11.)
Menjalani biopsy iaitu pengambilan spesiman atau
cebisan yang diambil daripada hati atau organ-organ lain untuk tujuan analisa
makmal.
12.)
Penggunaan ubat semburan ( spray ) hidung tanpa
disedut.
13.)
Rawatan dialisa untuk masalah pesakit buah pinggang
sama ada haemodialisis atau peritonealdialisis
14.)
Menjalani rawatan bius setempat atau separuh ( local )
dengan semburan atau suntikan setempat
15.)
Penggunaan ubat buasir dengan memasukkan semula
kawasan buasir pada tempatnya tanpa melibatkan kawasan rongga yang dalam.
Perkara-perkara
berkaitan dengan rawatan perubatan yang membatalkan puasa :
1.) Penggunaan alat
sedutan ( inhaler ) untuk rawatan lelah ( athma ) atau penyakit paru-paru
kronik.
2.) Memasukkan
sebarang tiub kecil ( pessary ) atau ubat ke dalam faraj ( vaginal suppository
) termasuk prosedur prosedur cucian , pemeriksaan dalaman vaginal ( vaginoscope
) atau pengawai perubatan @ doctor memasukkan jari ke dalam faraj untuk
pemeriksaan dalaman vagina.
3.) Memasukkan
sebarang tiub catheter, alat pemeriksaan dalam saluran kencing ( urethroccope
), barium atau ubat pencuci yang dimasukkan sama ada ke dalam saluran kencing
bagi lelaki atau wanita ( example : memasukkan urnary catheter untuk rawatan
sumbatan salur kencing )
4.) Penggunaan alat
seperti enerma , tiub suppository, teropong protoscope atau jari doctor ke
dalam dubur atau rectum untuk tujuan pemeriksaan.
5.) Penggunaan
teropong usus ( endoscope ) atau teropong perut ( gasteroscope ) untuk tujuan
pemeriksaan sistem penghadaman.
6.) Penggunaan bius
menyeluruh yang melibatkan penggunaan gas.
Beberapa catitan muhim giddan :
·
Perhatian : semua hokum-hakam diatas hanyalah sebagai
panduan asas bagi para ahli perubatan yang terlibat dalam rawatan perubatan,
setiap dari hokum-hakam diatas mempunyai tafarru’ ( cabang ), permasalahan,
qaedah istidlal, pengaplikasian qaedah-qaedah fiqhiyyah, perbahasan muqaranah
mazahib ( mazhab comparative ) dan pelbagai dasar-dasar usul fiqh yang sudah
pasti melibatkan kajian yang mendalam terhadap setiap yang disebut.
·
Permasalahan hokum-hakam diatas adalah permasalahan
kontemporari yang melibatkan sudut pandangan yang pelbagai dari para ulama masa
kini, perselisihan ( khilaf ) dan pro and cons adalah perkara biasa dalam
perbincangan masalah-mnasalah ini.
·
Secara umumnya, kebanyakan ( bukan semua ) hokum-hakam
yang berkaitan dengan dunia rawatan perubatan terbina diatas kaedah dhorurat
kerana melibatkan nyawa dan kesihatan pesakit, tetapi bukan semua hokum fiqh
itu boleh diringan-ringankan para ahli perubatan dengan alasan dhorurat kerana
hanya para ahli ilmuwan sahaja yang mampu membezakan mana benar-benar yang dorurat dan mana
yang “ buat-buat dorurat “.
·
Yang pasti, hanya golongan yang mempunyai rasa takut
pada ALLAH dan rasa cinta kepada Rasulullah sahaja yang mampu menjadi seorang doctor
yang cemerlang dalam kerjaya dan kehidupannya. WALLAHU’ALAM.
CATITAN AKHIR
: Aku ni macam elok masuk kuliah medic
je lepas ni, tahun depan pindah masuk university cairo la nampak eh ni, MBBCH,
cam menarik je …………..